Body & Mind #3: Blue Monday

Het is vandaag Blue Monday: zogenaamd de meest deprimerende dag van het jaar. Mislukte goede voornemens, vakanties die nog ver weg lijken, donkere dagen en dan ook nog eens (voor velen) de eerste werkdag van de week. 

Het hoeft natuurlijk helemaal geen Blue Monday te zijn om niet lekker in je vel te zitten. Vaak is dat een tijdelijk dipje, wat we allemaal wel eens hebben. Wanneer dit dipje een langere tijd aanhoudt, kan dit leiden tot depressieve klachten. En dat is nou precies waar ik het vandaag graag met jullie over wil hebben. Depressie. 

De meeste mensen kennen mij als een vrolijke, positieve meid. Wat ik ook zeker ben en graag wil uitstralen. Toch voel ik mij echt niet altijd zo en heb ik, net als velen van jullie, donkere periodes gekend in mijn leven. Hierdoor kreeg ik als tienermeisje de stempel ‘depressief’. BAM! Zonder hier al te diep op in te gaan, in de slachtofferrol te gaan zitten of te gaan dramaqueenen, wil ik jullie wat meer vertellen over dit onderwerp. Wellicht ben jij of ken jij iemand die zich ook zo voelt of heeft gevoeld. Het taboe van geestelijk ziek zijn, mogen anno 2019 best verdwijnen toch?

15 jaar en depressief. Hoe dan?
Ik was vroeger een populaire meid die op het VWO zat en met veel passie aan stijldansen deed. Ik had vrienden en familie om me heen, ging op vakantie, had mooie kleren, noem maar op. Hoe kun je je dan toch ongelukkig voelen? Meestal ontstaat dit door een combinatie van persoonlijke eigenschappen, lichamelijke oorzaken en wat je meemaakt in je leven.

Bepaalde persoonlijke eigenschappen kunnen je extra kwetsbaar maken voor sombere gevoelens, zoals:
– weinig zelfvertrouwen
– alles té goed willen doen
– bang om te falen
– veel van jezelf eisen
– vinden dat je het nooit goed genoeg doet
– moeite met nare gebeurtenissen verwerken
– niet om hulp / steun vragen
Allemaal vinkjes voor mij. Een ‘goede’ bodem om een depressie te kweken.

Daarnaast kan het ook lichamelijke oorzaken hebben, namelijk erfelijkheid. Ook daar een dikke check! In mijn familie komen helaas depressies voor. Dit maakt de kans groter om zelf een depressie te ontwikkelen.

Naast jouw eigenschappen en lichamelijke oorzaken, kunnen gebeurtenissen in je leven ook zeker van invloed zijn op hoe jij in je vel zit. Zo kan een opeenstapeling van nare gebeurtenissen ervoor zorgen dat jij je steeds somberder gaat voelen. Iedereen maakt vervelende dingen mee in zijn leven, alleen is iedereen anders. Wat voor de één traumatisch is, is voor de ander ‘even slikken en weer doorgaan’. Dus onthoudt dat iedereen anders is en anders omgaat met de gebeurtenissen om hem heen.

En dan, depressief..?
Als tiener ging mijn leven gewoon door. Ik ging naar school, sportte en sprak af met vrienden. Voor de buitenwereld was er weinig van te merken. Van binnen ging het toch een tikkeltje anders. Klachten die iemand met een depressie kan ervaren zijn onder andere:
– je somber en leeg voelen
– minder interesse hebben in alles en iedereen om je heen
– nergens plezier in hebben
– negatieve gevoelens en gedachten hebben
– je schuldig voelen
– je angstig en wanhopig voelen
– moeten huilen
– besluiteloos zijn
– veel piekeren
– vaak met de dood bezig zijn
– moeite met concentreren
– vergeetachtig zijn
– traag zijn en moeite hebben met nadenken
– onrustig zijn
– geen energie hebben
– slecht slapen

Wat nu?
Waar leeftijdgenootjes het hadden over jongens en make-up, ging ik jarenlang wekelijks naar therapie en slikte ik anti-depressiva. Dus mocht je je nog steeds afvragen waarom ik geen alcohol drink, dat komt daar vandaan 😉

Naast professionele hulp die je kunt krijgen, is het ook fijn als je omgeving weet hoe ze hier mee kunnen omgaan:
– laat adviezen en tips achterwege
– ook al weet je niet wat je moet zeggen, laat weten dat je er altijd zal zijn
– zoek wat informatie op over depressies
– hou contact
– onderneem samen activiteiten zoals wandelen of boodschappen doen. Niet voorstellen om af te spreken, maar gewoon doen!
– bied huishoudelijke hulp als iemand daar te weinig energie voor heeft (dank je, mam!)
– onthoud dat wanneer degene die depressief is geprikkeld reageert dat doet omdat hij zich bij jou durft te uiten en zich veilig voelt
– wanneer iemand over zelfmoord praat, schakel dan hulp in

En het aller, allerbelangrijkste: toon begrip en een luisterend oor!

Voel jij je somber? Het volgende heeft mij geholpen:
– vraag hulp
– praat met je omgeving
– zorg voor regelmaat: sta op tijd op, eet op vaste momenten en ga op tijd naar bed
– beweeg! Het is bewezen dat dit helpt bij een depressie
– blijf onder de mensen, ook al heb je daar totaal geen zin in
– sta toe dat je je even wat minder voelt
– gooi je schaamtegevoel in de de prullenbak! Bijna 20% van de Nederlandse volwassenen krijgt wel eens te maken met een depressie.

I know, dit klinkt allemaal een stuk makkelijker dan het is. Vooral als je depressief bent en je wil verstoppen voor de rest van de wereld. Maar als jij beter wilt worden en de zon weer wilt zien schijnen, zijn dit wellicht stapjes die jou een stukje verder kunnen helpen. Succes! 🍀

Het is een wat zwaarder onderwerp dan je van mij gewend bent op mijn blog, maar belangrijk genoeg om onder de aandacht te brengen. Ik ben benieuwd hoe jullie het vonden om hier wat over te lezen. 

Wat wist jij al van depressies?

Liefs Fem

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *