Body & Mind #2: Mijn eetpatroon

Ik ben echt geen fitgirl, maar ik vind (gezonde) voeding wel heel interessant. Zo kon je hier lezen dat ik een aantal ‘gezondheidsappjes’ op mijn telefoon heb die ik graag gebruik.

Ik heb van mezelf een slanke bouw, maar ik moet natuurlijk ook gewoon letten op wat ik eet. Niet alleen om ‘in shape’ te blijven, maar ook om er voor te zorgen dat ik goed voor mijn lijf zorg en voldoende voedingsstoffen binnen krijg. Ik vind de Schijf van Vijf van Het Voedingscentrum een fijne richtlijn. Het is een doel, een houvast. Wanneer er visite komt, zorg ik dat er wat lekkers op tafel staat, maar ik probeer voor mezelf vooral gezonde dingen in huis te halen. Op deze manier geniet ik extra van een stukje chocola (of een reep!) en een frietje op zijn tijd. Hieronder deel ik een voorbeeld van een gemiddelde ‘normale’ dag.

Ontbijt: Wanneer ik op sta, drink ik eerst lauw water. Vervolgens eet ik een schaaltje magere yoghurt met cruesli (wel de gezonde variant). Wanneer ik aardbeien in huis heb, voeg ik die toe. Dat is echt een traktatie en het vult goed! Lekker met een kopje groene thee. 

Tussendoortje: Meestal eet ik hier fruit (een appel of druiven) of wat rauwe groente om te snacken: snoeptomaatjes / paprika / wortel/ komkommer.

Lunch: Een tosti met kaas (twee volkoren boterhammen met een plakje 30+ kaas). Of knäckebröd met pindakaas (de 100% variant) of kaas. 

Tussendoortje: Weer fruit, rauwe groente of maiswafels. 

Avondeten: Het liefst maak ik alles zo veel mogelijk vers, zoals soepen / pastasauzen / croutons. Zoals je hier kon lezen, eet ik vaak twee keer per week bij mijn ouders. Het weekend ben ik samen met mijn vriend en de dagen die overblijven vul ik met een soepje met geroosterd brood, een pasta, maaltijdsalade of ovenfrietjes / aardappeltjes met vlees en groenten. Tip: Ik gebruik een ‘mealplanner’ om voor elke week op te schrijven waar en wat ik eet. Heel overzichtelijk en ook handig om te zien welke boodschappen je nog moet halen.

Tussendoortje: Soms skip ik deze, wanneer ik laat heb gegeten of gewoon geen trek meer heb. Wanneer ik dat wel doe, neem ik iets van fruit of maiswafels.

Extraatjes: Ik ben dol op lekker eten. Van vette hap tot chocola en ongeveer alles daar tussen 😉 Dit associeer ik echt met gezelligheid. Zo heb ik één keer per week met mijn familie een kaartavondje waar hapjes een vast onderdeel van de avond zijn. Wanneer ik een verjaardag heb, neem ik een lekker stukje taart en als uiteten op de planning staat dan kies ik waar ik op dat moment zin in heb!

Drinken: Ik drink eigenlijk de hele dag door water en thee. Heel saai misschien, maar wel gezond! Soms leuk ik mijn water op met verse muntblaadjes of aardbeien. En wat betreft thee, drink ik het liefst groene thee of verse muntthee. Kamille thee drink ik af en toe ook door de kalmerende werking. Ik drink geen alcohol, frisdrank en prik. Ik kan wel genieten van een warme choco met slagroom op zijn tijd of een alcoholvrije cocktail op vakantie of op het terras. 

Dit is hoe een doorsnee week eruit kan zien: bewuste en gezonde keuzes maken, gecombineerd met genieten. Ik probeer hier een juiste balans in te vinden en kan hier zeker nog in verbeteren. Ik geniet intens van lekkernijen, maar kan daarna ook snakken naar gezonde voeding. Alles met mate, hè 😉

Hoe vonden jullie het om dit te lezen? Heb jij een vast eetpatroon? En maak jij gebruik van een ‘mealplanner’? Vul het gerust in bij de reacties.

-x- Fem

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *